Onboarding van nieuwe medewerkers is enorm belangrijk. Ruim 30% van de nieuwe medewerkers die niet op een goede manier landt binnen een organisatie gaat na 6 maanden alweer op zoek naar een nieuwe baan. Goede reden om hier extra aandacht aan te geven.
Wat is het nu eigenlijk?
Onboarding is het laten kennismaken van een nieuwe medewerker met het bedrijf, de cultuur, de collega’s en de rol die hij/zij gaat vervullen. Het belangrijkste doel van onboarding is om een medewerker zich thuis laten voelen. Om tot een goede onboarding te komen worden de 4 C’s van Tayla Bauer (2010) gebruikt:
Connection
Tijdens deze fase deel je kennis over het bedrijf waardoor de nieuwe collega zich verbonden gaat voelen met en trots gaat zijn op het bedrijf waarvoor hij/zij gaat werken of werkt. Deel in deze fase vooral de missie, visie, kernwaarden en historie met de medewerker.
Culture
In alle elementen van de onboarding moet de nieuwe medewerker de cultuur van de organisatie terugzien. Dit kunnen zaken zijn zoals een weekstart, manier van communiceren, maar ook de cultuur die heerst onder de medewerkers, zoals de lunch, de wandeling, het jaarlijkse kerstdiner of de slingers met een verjaardag.
Compliance
Hierbij wordt vaak gedacht aan de regels en wetten waar de medewerker zich aan dient te houden, maar er is nog veel meer. Zo zijn ook de normen en waarden van belang. Hoe gaan collega’s onderling met elkaar om en hoe gaan ze om met klanten en leveranciers?
Clarification
Het is belangrijk dat een nieuwe medewerker volledig snapt wat de inhoud van de functie is, wat er van hem/haar verwacht wordt, maar ook wat hij van collega’s en zijn manager mag verwachten. Belangrijk dus om een functieomschrijving te overhandigen, maar dit ook tijdens werkoverleggen terug te laten komen.
Is onboarding hetzelfde als inwerken?
Nee, onboarding gaat verder dan dat. Inwerken houdt in dat een nieuwe collega bekend raakt met de werkzaamheden waarna hij deze kan uitvoeren. Tijdens de onboarding maakt de medewerker dus ook kennis met de cultuur, normen en waarden, missie, visie en wederzijdse verwachtingen.
Doe jij ook aan pre-boarding?
Pre-boarding is de verbinding maken voordat een medewerker start met zijn eerste werkdag. Je kunt nu al starten met het maken van de verbinding door bijvoorbeeld de ondertekening van het contract bijzonder te maken, een kaartje te sturen namens de nieuwe collega’s of een WhatsApp bericht waarin je als Manager aangeeft uit te kijken naar de start van de nieuwe collega.
Ook een goede voorbereiding zoals het aankondigen van de nieuwe collega, het regelen van administratieve zaken en het klaarmaken van benodigdheden als laptop, telefoon en sleutels zijn super belangrijk.
Hoe verloopt onboarding tijdens Corona en een lockdown?
Als gevolg van COVID-19 zijn we meer hybride gaan werken en dit zal in de toekomst steeds normaler worden. We weten allemaal dat het maken van verbinding op afstand lastiger is dan op kantoor. Op afstand mis je als nieuwe collega nog meer de kennismaking met een collega bij de koffiemachine, een grapje van een collega en de spontaniteit.
Verbinding maken en blijven maken is dus the key. Dit doe je door informele en formele momenten te plannen. Dus organiseer die pubquiz, die digitale vrijdagmiddagborrel of die online escaperoom.
Dus samengevat
- Onboarding doe je samen, betrek collega’s hierbij
- Je kunt maar één keer een eerste indruk maken
- Een goede onboarding verhoogt de productiviteit en geeft vertrouwen
- Zorg ervoor dat de onboarding past bij het bedrijf en de kernwaarden
- Zet indien mogelijk een buddy in
- Onboarding stopt niet na 1 maand, blijf de verbinding maken