Waarom authenticiteit volgens Femke zo belangrijk is in onderscheidend werkgeverschap.
Mijn naam is Femke Rebergen, ik werk bij OpenHR als Senior HR Recruitment Consultant. Ik vind het leuk om me te verdiepen in trends op de arbeidsmarkt en arbeidsmarktcommunicatie. Dagelijks ben ik online te vinden op onder andere LinkedIn, waar voornamelijk veel werkgevers zich proberen te onderscheiden, mede in hun zoektocht naar nieuwe medewerkers. Vanuit mijn rol spreek ik dagelijks kandidaten en zie ik dat ook zij het steeds belangrijker vinden zich te kunnen identificeren met een mogelijk nieuwe werkgever.
Interessant dus om eens wat dieper in dit onderwerp te duiken!
Laten we starten met mijzelf: voordat ik startte in mijn functie, spraken de waarden van OpenHR; aandacht, vertrouwen, respect en resultaat mij al enorm aan. Ze komen overeen met waar ik voor sta. Na mijn start, en nog steeds, zie ik ze terug in hoe wij dagelijks werken.
“Vanuit passie de beste HR professionals bemiddelen. Hoog serviceniveau, gezonde ambitie, innovatief, helder communicerend en altijd met een goed gevoel”.
Dat is onze missie, deze voel ik elke dag weer en dat is wat mijn werk zo leuk en ook gemakkelijk maakt.
Hoe presenteer je je als werkgever op een arbeidsmarkt die “crazy” is geworden en waar krapte de trend is? Een prachtige tool die je daarvoor kunt gebruiken is storytelling. Wat is het verhaal achter jouw bedrijf? Het mooie is dat je dit verhaal niet hoeft te verzinnen, het is er namelijk al, alleen aan jou en je medewerkers de taak dit verhaal vaker te vertellen.
Juist de mensen achter de storytelling spreken mij zo aan. Deze mensen zijn de ambassadeurs van jouw organisatie, die trots zijn op wat ze doen en willen dagelijks het verschil maken. Ze dragen jouw passie over, wat jij als ondernemer hebt opgebouwd. Deze energie voel je in hun verhaal. Daar wil jij gewoon deel van uit maken. Wanneer je dat gevoel weet neer te zetten, dan heb je een sterk verhaal.
Wat is storytelling?
In storytelling voeg je een emotie toe waarmee je verbinding probeert te maken met jouw doelgroep. Die doelgroep kan bestaan uit enerzijds klanten en anderzijds uit potentiële medewerkers. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat echt belangrijk. Stel jezelf daarom de vraag: Wat wil je vertellen, wat is jouw verhaal als bedrijf? En heeft jouw doelgroep hier herkenning bij?
Waarom storytelling?
Mensen worden tegenwoordig overspoelt met reclame van allerlei bedrijven. Tevens geloven ze die reclame steeds minder. Als je als bedrijf jouw doelgroep wilt benaderen, behouden en laten groeien wordt het daarom steeds belangrijker dat mensen het verhaal van jouw bedrijf geloven en zich ermee kunnen identificeren. Daarbij is een verhaal makkelijker te onthouden, omdat het vaak herkenbaar is verteld. Eén van de belangrijkste adviezen bij storytelling is dat je transparant bent in wat je doet en beloofd.
Waar begin jij?
Storytelling begint met de purpose van jouw organisatie. Jouw bedrijf suggereert dat je ondernemer bent, het waarom. Waarom doe je hetgeen dat je doet? Waarom ben je ooit jouw bedrijf gestart? Wat was jouw droom? Je wilt graag dat jouw doelgroep zich kan identificeren met jouw verhaal, gebruik hiervoor personages waarin jouw doelgroep zich kan verplaatsen. Je wil met jouw verhaal inspelen op de behoefte van de doelgroep zonder in eerste instantie jouw product of dienst op te dringen. Die behoefte vanuit jouw doelgroep zal ontstaan vanuit het verhaal over en de identificatie met het verhaal en de personages. Laat jezelf zien, wie ben je en wie zijn jullie? Kijk gerust eens naar onze berichten op LinkedIn. Ook wij zetten onze collega’s in de picture en onze blogs en artikelen worden door onszelf geschreven.
Tips
1. Kijk naar de verhalen in jouw organisatie. Wie ben je, wat doe je en waarom doe je wat je doet.
2. Gebruik praktijkvoorbeelden om jouw verhaal te ondersteunen. Laat op deze manier zien wat je doet.
3. Maak personages die het verhaal vertellen.
4. Gebruik ook beelden om jouw verhaal te vertellen.
5. Laat jouw medewerkers en klanten aan het woord, laat hen het verhaal vertellen.
6. Zorg dat in jouw verhalen de kernwaarden van jouw bedrijf naar voren komen en worden gevoeld.
7. Stop niet na één verhaal. Er valt altijd wel wat te vertellen over jouw bedrijf, dus ga vooral door met storytelling.
BLOG
Storytelling: waarom authenticiteit belangrijk is
LAATSTE NEWS
Walk-in Wednesday: 20 november
Je kan je weer inschrijven voor de volgende editie van onze Walk-In Wednesday.
1-11-2024
Walk-in Wednesday: 16 oktober
Je kan je weer inschrijven voor de volgende editie van onze Walk-In Wednesday.
1-10-2024
Week van het werkgeluk -Wat betekent werkgeluk voor jou?
Wat betekent werkgeluk voor jou? Stem op onze poll en we kijken uit naar je...
23-09-2024