Vorige week hebben we je verteld wat een lerende organisatie inhoudt en wat het toevoegt. Nog niet gelezen?
Hoe word je een lerende organisatie? Wij vertellen het je aan de hand van vijf pijlers:
- Leiderschap: Het begin bij leiderschap. Leiders of het management moeten het belang van leren omarmen en dit uitdragen. Ook draait leidinggeven om het creëren van voorwaarden waarbinnen medewerkers echt kunnen leren. Geef teams en individuele medewerkers de ruimte en verantwoordelijkheid om te experimenteren en te professionaliseren.
- Cultuur: De leercultuur van een lerende organisatie is gericht op het continu verbeteren door steeds te blijven leren. Het nieuwsgierig zijn en leren komt dan ook in alle lagen terug van de organisatie. Zorg er voor dat je een cultuur bouwt waarin fouten worden gezien als leermogelijkheden. Daarbij is open communicatie de basis.
- Visie: Het is belangrijk dat je als organisatie een duidelijke visie hebt op leren en ontwikkelen. Deel deze ook met je medewerkers. Hierbij gaat het hoe de organisatie en haar medewerkers willen werken in een omgeving waarin leren centraal staat.
- Technologie: Maak gebruik van technologieën die het leren makkelijk maken. Hedendaags zijn er veel online e-learnings, platforms en andere systemen beschikbaar die je helpen (leer)doelen te behalen.
- Beloningen: Een overstap maken naar een lerende organisatie gaat niet zomaar. Oude patronen moeten afgeleerd worden. Daarnaast is het juist zo belangrijk om nieuwe gewoontes aan te leren. Dit zal niet zonder horten of stoten gaan. Het is daarom van belang dat medewerkers erkend worden voor hun inzet in deze overgang.
“Develop a passion for learning. If you do, you will never cease to grow.” – Anthony J. D’Angelo